Transatlantiska resor

Utställningen Transatlantiska resor var den första att presentera den schweizisk-haitiska konstnären i stort format för en svensk publik. Besökaren fick bekanta sig med flera stora installationer där postkoloniala frågeställningar uppdaterats för 2010-talet. 

En bergstopp i de schweiziska alperna får ett nytt namn, ett solidaritetsband i Haitis två färger berättar om medkänsla med ett folk som förlorat nästan allt. Med små medel för en stor sak, och med sitt eget liv som bärande berättelse, bygger konstnären Sasha Huber upp en praktik som är lika delar aktivism och poesi. 

I verket Rentyhorn döper Huber om ett berg som tidigare burit namn efter en känd forskare och rasist från sent 1800-tal, Louis Agassiz. Bergets nya namn Rentyhorn är en hyllning till Agassiz slav Renty som under sitt liv fick stå som modell och bevis på den svarta rasens underlägsenhet. I installationen för Botkyrka konsthall var porträttet av Agassiz utbytt till en annan känd upptäcktsresande vit man, Christofer Columbus. Columbus är Hubers första porträtt i serien Shooting Back, där varje motiv blir till genom tiotusentals skott från en semi-automatisk häftpistol, Sasha Hubers egen variant av action painting. 

Verken Haiti Cherie och Solidaritetsbandet är en respons på den ofattbara jordbävningen i Haiti. Några veckor efter katastrofen genomförde Huber en performance på ett fruset snöklätt hav i Finland. Snöängel efter snöängel får symbolisera sorg och saknade liv men också solidaritet och hopp. 

Sasha Huber föddes 1975 i Zürich, Schweiz och bor och arbetar Helsingfors, Finland.

Curator: Joanna Sandell
Curator program & pedagogik: Miriam Andersson Blecher
Pedagog: Kerstin Gezelius, Saadia Hussain