sasha_huvud

Utställningen Transatlantiska resor – Agassiz, Haiti och Afrika i Sasha Hubers verk på Botkyrka konsthall är den första att presentera den schweizisk-haitiska konstnären i stort format för en svensk publik. Besökaren får stifta bekantskap med flera stora installationer där postkoloniala frågeställningar uppdateras för 2010-talet.

Sasha Hubers konst gör skillnad. En bergstopp i de schweiziska alperna får ett nytt namn, ett solidaritetsband i Haitis två färger berättar om medkänsla med ett folk som förlorat nästan allt. Med små medel för en stor sak, och med sitt eget liv som bärande berättelse, bygger konstnären Sasha Huber upp en praktik som är lika delar aktivism och poesi.

I verket Rentyhorn döper Huber om ett berg som tidigare burit namn efter en känd forskare och rasist från sent 1800-tal, Louis Agassiz. Bergets nya namn Rentyhorn är en hyllning till Agassiz slav Renty som under sitt liv fick stå som modell och bevis på den svarta rasens underlägsenhet. I installationen för Botkyrka konsthall är porträttet av Agassiz utbytt till en annan känd upptäcktsresande vit man, Christofer Columbus. Columbus är Hubers första porträtt i serien Shooting Back, där varje motiv blir till genom tiotusentals skott från en semi-automatisk häftpistol, Sasha Hubers egen variant av action painting.

I den pågående serien Trophy är det en uppburen historisk finsk konstnärskollega som ställs mot väggen, den finska nationalhjälten Akseli Gallen-Kallela (1865-1931).  Trophy I är det första porträttet av storviltsjägaren Gallen-Kallelas byten från jakter i Brittiska Östafrika, dagens Kenya. Det med häftpistol framskjutna porträttet av den fällda noshörningen är uppfört på en nordiskt ljus träskiva i björk.

Installationsvy. Foto: Isabel Löfgren

Verken Haiti Cherie och Solidaritetsbandet är en respons på fjolårets ofattbara jordbävning i Haiti. Några veckor efter katastrofen genomför Huber en performance på ett fruset snöklätt hav i Finland. Snöängel efter snöängel får symbolisera sorg och saknade liv men också solidaritet och hopp.

Sasha Huber föddes 1975 i Zürich, Schweiz och bor och arbetar Helsingfors, Finland. 2010 bjöds hon in för att producera ett nytt verk i samband med Capacete Art Residency’s program för São Paolo-biennalen, och verket Rentyhorn blev nyligen inköpt till museet för nutidskonst Kiasma, Helsingfors

RESIDENCE BOTKYRKA
I samband med utställningen på Botkyrka konsthall påbörjade konstnärsduon Sasha Huber och Petri Saarikko från Helsingfors sin ateljévistelse i Fittja. Sedan årsskiftet har de arbetat med ”Pratices”, en insamling av huskurer. Undersökningsformuläret har översatts till fem olika språk, turkiska, arabiska, svenska, engelska och spanska. Syftet är att samla in och dokumentera den här typen av kunskap för att förhindra den från att falla i glömska. Projektet berör konstnärernas egna mångkulturella bakgrund (i Haiti, Schweiz och Finland) liksom Fittjas etniska mångfald. Hittills har de fått in ungefär 30 olika kurer, från muntliga gamla traditioner till mer handfasta healingtips.

Tillsammans med Saadia Hussain, pedagog vid Mångkulturellt centrum, jobbar de med ungdomar som får undersöka äldre släktingars traditioner och huskurer. Nu fortsätter arbetet med översättningar och till hösten 2011 presenteras det hela som ett konstverk i utställningen Fittja Open 2011 >

WORKSHOPS i SAMBAND MED UTSTÄLLNINGEN TRANSATLANTISKA RESOR
”Vem har rätt att ge namn till en plats?” har utsetts till bästa pedagogiska projekt 2011 av Föreningen för pedagogisk utveckling i svenska museer. Motiveringen låter så här: ”… Utifrån små barns verklighet har Botkyrka konsthall kunnat möjliggöra förståelse av orättvisor i det förflutna. Med en för målgruppen lämplig metod har de hittat nyanserade ingångar att diskutera rasbiologi med förskolegrupper.” För idé och genomförande av projektet står Kerstin Gezelius, kulturpedagog Botkyrka konsthall.

Läs mer om utställningens prisvinnande workshop >

PROGRAM Transatlantiska resor med Sven Lindqvist
Onsdag 24 augusti kl 18-20 i Botkyrka konsthall.

Författaren Sven Lindqvist besöker Botkyrka konsthall för ett samtal kring postkolonialism, antirasism och konst. Johanna Fogel och Joanna Sandell från Botkyrka konsthall visar utställningen Transatlantiska resor – Agassiz, Haiti och Afrika i Sasha Hubers verk och därefter följer en diskussion utifrån utställningen med fokus på Lindqvists böcker och situationen i dagens Sverige.

Författaren och professorn Sven Lindqvist har gett ut ett trettiotal böcker och tidigare varit kulturattaché Beijing 1961-62 samt medarbetare på Dagens Nyheters kultursida sedan 1951. Arrangeras av Botkyrka konsthall i samarbete med Tumba bibliotek.

LOKAL HISTORIESKRIVNING
I samband med utställningen Transatlantiska resor – Agassiz, Haiti och Afrika i Sasha Hubers verk, kontaktade Emilia Larsson, praktikant på Botkyrka konsthall, Nationalencyklopedin. De nämner nämligen inte vetenskapsmannens Louis Agassiz rasbiologiska verksamhet. NE svarade att konsthallen gärna fick göra ett tillägg – och vi fortsatte i Sasha Hubers spår att skriva om historien och informera omvärlden om Agassiz rasistiska förehavanden. Läs den uppdaterade artikeln >

TEAM
Curator: Joanna Sandell
Curator program & pedagogik: Miriam Andersson Blecher
Pedagog: Kerstin Gezelius, Saadia Hussain
Curatorsassistent: Caroline Malmström
Utställningsarkitektur: Birger Lipinski
Tekniker: Jan Ohlin
Teknisk assistent: Tommy Pettersson
Snickeri: Erik Rören och Patrick Dallard
Produktionsassistent: Johanna Fogel
Praktikanter: Dunja Kasim och Sara Elggren
Dokumentationsvideo: Jakob Hallberg, Patrik Kretschek och Kira Carpelan

UTSTÄLLNING: 5 mars – 28 augusti 2011 i Botkyrka konsthall

RESIDENCE BOTKYRKA: Ateljévistelse januari–mars 2011

PROGRAM & PEDAGOGIK: Föreläsning med Sven Lindqvist, Audioguide, Workshops i Ateljén